Toimitusketjun hallinnan kehittäminen

Toteutimme Pakkasmarjalle mobiilisovelluksen ja rajapintapalvelut, jotka mahdollistivat viestinnän ja sopimushallinnan digitalisoimisen sekä ajantasaiset toimitusennusteet. Ratkaisu on integroitu Pakkasmarjan toiminnanohjausjärjestelmään (SAP) toimitusten, ennusteiden ja sopimusten tietovirtojen osalta.

Tarve tehostaa toimintaa ja kehittää parempi palvelukokemus

Pakkasmarjan tarve toiminnan kehittämiseen lähti havainnosta, että muutaman henkilön on mahdotonta pitää hyvää huolta yli 250 sopimusviljelijän asioista. Etenkin sesonkiaikaan asiat tapahtuvat yhtä aikaa ja aikataulu on usein kiireinen. Aikaisemmin näitä asioita hoiti pari henkilöä, joiden työkuorma kasvoi suureksi ja he viettivät aamusta iltaan puhelimessa. Tästä huolimatta hoidettavia asioita kertyi jonoksi asti. Viljelijäsopimukset tehtiin paperilla vuosittain kahtena kappaleena ja allekirjoitusten takia niitä läheteltiin postissa edes takaisin. Käytössä ollut tekstiviestipalvelu oli kätevä, mutta yksisuuntainen. Onkin helppo ymmärtää, että kokemus ei ollut kummankaan tahon puolesta optimaalinen.

Metatavun avulla lähdettiin hakemaan ratkaisua, jolla toiminnot voitaisiin digitalisoida. Tavoitteena oli merkittävä toiminnan tehostaminen ja laadukas palvelukokemus Pakkasmarjan ja heidän sopimusviljelijöiden välillä.

 

Räätälöity jatkuvasti kehitettävä ratkaisu

Viestit taskuun mobiilisovelluksella

Pakkasmarjan mobiilisovelluksen ensimmäiseen versioon toteutettiin viestipalvelu, jonka avulla satokauden puhelinruuhkaa saatiin pienennettyä. Viestipalvelun avulla kommunikointi helpottui ja marjanviljelijät pystyivät viestimään Pakkasmarjan suuntaan vaikka keskeltä mansikkapeltoa. Mobiilisovelluksen tavoitteena oli mahdollistaa tehokas kaksisuuntainen viestintä. Samalla sen avulla pyrittiin parantamaan kommunikaatiota ja yhtenäistämään eri viestikanavia.

Sopimukset pilveen

Ensimmäisen version jälkeen mobiilisovellukseen kehitettiin toiminnallisuus, jonka avulla viljelysopimukset neuvoteltiin ja allekirjoitettiin sähköisesti. Aiemmin sopimusneuvottelut oli hoidettu kirjeitse, joka vei paljon aikaa. Nyt sopimukset saatiin heti voimaan ja niiden tiedot siirrettyä Pakkasmarjan toiminnanohjausjärjestelmään (SAP). Räätälöidyn ratkaisun keskeinen hyöty on mahdollisuus integroida se olemassa oleviin ympäristöihin ja järjestelmiin. Ratkaisu oli merkittävästi kustannustehokkaampi kuin varsinaisen toiminnanohjausjärjestelmän laajentaminen.

Jatkuvaa ja ketterää kehittämistä

Pakkasmarjan ratkaisua on kehitetty jo yli neljä vuotta. Tavoitteena on pitää tekninen velka kurissa, kehittää ratkaisua jatkuvasti ja huomioida, että tarpeet, ympäristö ja toiminta kehittyvät ajan kuluessa. Ratkaisuun on lisätty uusia ominaisuuksia ja paranneltu vanhoja. Nykyään viljelijät voivat mm. laatia toimitusennusteita sovelluksen kautta. Pakkasmarja puolestaan voi tarkastella ennusteita erillisestä hallintanäkymästä ja saada ajantasaista tietoa omasta vastaanottokapasiteetistaan suhteessa toimitusmääriin. Näin ollen he voivat ohjata toimintaansa paremmin ja saavat datasta lisäarvoa päätöksentekoon.

”Metatavu valikoitui yhteistyökumppaniksemme, koska huomasimme, että meidän ei tarvitse olla digitaalisen maailman osaaja voidaksemme keskustella Metatavun tekijöiden kanssa. Kaverit puhuvat kanssamme samaa kieltä, ovat joustavia ja kaikki mitä sovitaan, pätee. Ollaan yhteistyöhön tosi tyytyväisiä.”

Matti Leinonen, Pakkasmarjan toimitusjohtaja

Ota yhteyttä

Jere Lauha

toimitusjohtaja | CEO
[email protected]
+358 44 2909 201

Mikko Lampi

kehitysjohtaja | Chief Business Development Officer
[email protected]
+358 50 3211 859